טיפול בכשלונות IVF חוזרים

אפשר לעשות. צריך לדעת איך

טיפולי פוריות בשיטת ברטוב (IMSI) לאחר כישלונות חוזרים בהפריה חוץ-גופית

טיפולי הפריה חוץ גופית IVF נמצאים בחזית הטכנולוגיה של טיפולי הפוריות כיום ומהווים פתרון מצויין למטופלים שחווים קושי בהשגת הריון טבעי מסיבות שונות.
אך מה קורה כאשר גם פתרון מצויין זה לא מצליח להביא את בני הזוג להשגת הריון בר קיימא?
במקרים אלה חוזרים בני הזוג שוב ושוב על תהליך ההפריה וישנם לא מעט מטופלים שלא מצליחים לצאת ממעגל הכישלון.
אחת הסיבות הנפוצות לכשלונות אלה יכולה להיות נעוצה בבעיות באיכות הזרע.
מלכתחילה, מטופלים רבים נדרשים לטיפול ה IVF מסיבות של איכות זרע נמוכה ובטוחים שהטיפול יפתור את הבעיה, אך לא תמיד זה המצב. עבור מטופלים אלה פותחה שיטת ברטוב, או בשמה המדעי, IMSI.

בשיטת ברטוב זו סורקים את דוגמת הזרע במיקרוסקופ בהגדלה גדולה (פי 6,000), בזמן אמת, ביום שאיבת הביציות של האישה, ומבודדים את תאי הזרע בעלי סיכויי ההיריון הטובים ביותר על סמך המבנה שלהם, הנקרא מורפולוגיה. תאים אלה נשלחים ליחידת ה- IVF ומוזרקים שם לביציות האישה.

 

השיטה מבוססת על 80 הגדרות שונות של מבנה ראש תא הזרע. הגדרות אלו פותחו ע”י פרופ’ ברטוב במחקר שנמשך כ-20 שנה בשימוש במיקרוסקופים אלקטרונים חודר (TEM) וסורק (SEM) המגדילים פי 20,000. לשימוש הקליני, פותח מיקרוסקופ אור הפוך המגדיל פי 6,000 הנעזר באופטיקת DIC.

בשיטה זו אנו מתגברים על איכות הזרע הנמוכה, בכך שמחפשים ובוחרים את תאי הזרע האיכותיים ביותר הקיימים בדגימה ואיתם מצליחים לקבל סוף סוף הריון בר קיימא.
בשימוש בשיטת ברטוב IMSI אנחנו מכפילים את שיעור ההריונות ומצמצמים בצורה ניכרת את שיעור ההפלות שמתרחשות בהפריה חוץ גופית במהלך טיפולי פוריות IVF.

ביצוע השיטה דורש סבלנות רבה מצד הטכנאיות, אשר צריכות לבחור מתוך אלפי תאי זרע את אותם תאים בודדים שהינם תקינים מורפולוגית. פרוצדורה זו אורכת בממוצע כ- 4 שעות של עבודה קפדנית במיקרוסקופ המיוחד.
השיטה מיועדת גם למטופלים שחווים כישלונות ב IVF קלאסי וגם לאלה שחווים כישלונות ב IVF– ICSI (מיקרומניפולציה). טיפול בכשלונות IVF חוזרים אפשר לעשות אחרת !

מה קורה בתהליך ההפריה הטבעי

בתהליך ההפריה הטבעי קיימים 3 מחסומים עיקריים בגוף האישה אשר נועדו למיין את תאי הזרע הטובים מאלה הפחות תקינים, היכולים לגרום לקשיים בהפרייה וביצירת עובר בר קיימא:

  1. ריר צוואר הרחם מאד צמיג
  2. הפתח הקטן שבין הרחם והחצוצרה שתא הזרע צריך למצוא, והשחייה של תא הזרע כנגד הזרם הטבעי של הנוזלים מהחצוצרה לכיוון הרחם.
  3. ענן תאי הקומולוס שמקיף את הביצית והדופן העבה של הביצית.

מכשולים אלו גורמים לכך שמתוך כ- 100 מליון תאי זרע המוחדרים באופן טבעי לתעלה הנקבית, רק כ 50 תאי זרע בודדים יגיעו עד דופן הביצית וינסו לחדור לתוכה. תאים אלה נמצאים במעיין תחרות ביניהם מי יחדור ראשון את דופן הביצית, כשהראשון שחודר לחלל הביצית, המוכשר מכולם, מפרה את הביצית ומונע מתאי זרע נוספים לחדור אל תוכה.

מהי הפריה חוץ
גופית IVF

מהי הפריה חוץ גופית IVF

הפריה חוץ גופית היא שיטה מתקדמת בטיפולי פוריות שמטרתה לטפל בבעיית הפוריות של גברים ונשים. בטיפול זה  נשאבות ביציות מחוץ לגוף האישה והן מופרות ע”י זרע בתנאי מעבדה. הביצית המופרית מועברת לאחר מכן לרחם ושם ההיריון מתפתח כהריון רגיל. בעבר, הפריה כזו בוצעה לצורך פתרון בעיות פוריות אצל האישה. במשך השנים השיטה התפתחה וכיום היא מיושמת, במקרים רבים בהם הבעיה היא אצל הגבר, או כאשר טיפולי הפוריות הקודמים לא הצליחו.

סוגי הפריות חוץ גופיות:

טיפול בכשלונות IVF חוזרים אפשר לעשות בכמה דרכים:

  • IVF קלאסי – בתהליך IVF רגיל מוסיפים זרע בריכוז מדוד לצלוחיות בהן נמצאות הביציות. הצלוחיות נשמרות באינקובטורים מיוחדים בהם קיימת שמירה קפדנית על תנאי הסביבה (טמפרטורה, לחות, הרכב הגזים). בלוח זמנים נתון נבדקות הביציות כדי להעריך האם התקיימה הפריה, וחלוקות נוספות של הביצית המופרית לקבלת עובר.
  • ICSI – בטכניקת ICSI נלקח זרעון שנבחר בהגדלה X400 מתוך דגימת זרע, ומוחדר באמצעות מחט עדינה אל תוך הביצית לצורך קבלת הפריה. הפקת הביצית מתבצעת בדרך זהה לזו שבה מתקבלות הביציות בתהליך הפרייה חוץ גופית רגילה. החדרת הזרעון לביצית מתבצעת באמצעות מכשיר הקרוי מיקרו-מניפולטור, מעיין מיקרוסקופ בעל שתי זרועות כאשר באחת מהן מוחזקת הביצית ובשניה הזרעון המוחדר

מתי משתמשים
בהפריה חוץ גופית IVF

 

תהליך ההפריה החוץ גופית נועד להשיג הריון במצב שבו תאי הזרע לא מצליחים להיפגש עם הביצית באופן טבעי או שהם נפגשים, אבל אין להם כושר חדירה לתוכה ולכן האינדיקציות לביצוע הפרייה חוץ גופית הן:

חסימה מכנית בתעלה הנקבית המונעת מעבר תאי הזרע עד לביצית.
מיעוט זרעונים- כמות נמוכה של תאי זרע שלא מספיקה לעמוד בדרישות הסלקציה שמופעלות בתעלה הניקבית.
תנועה חלשה של תאי הזרע אשר מונעת הגעתם עד לביצית ויכולה לגרום לבעיות בחדירה לביצית.
מבנה לא תקין של תאי הזרע המונע השגת הריון בר קיימא.

במצבים אלו מומלץ לבצע הפרייה חוץ גופית קלאסית שבה מניחים באותה צלחת את הביציות שנשאבו משחלות האישה יחד עם כמאה אלף תאי זרע בתנועה. הקירבה בין הגמטות, יכולה ליצור מצב שאחד מתאי הזרע שהונחו בצלחת יצליח להבקיע את דופן הביצית וליצור הפרייה תקינה.

כאשר ב-IVF קלאסי במהלך טיפולי פוריות אין הפריות, יומלץ לבצע הפרייה חוץ גופית בשיטת המיקרומנפולציה (ICSI), שבה מחדירים בכוח, באמצעות מחט, תא זרע אחד בודד לתוך הביצית.

החיסרון של הפריה חוץ גופית בשיטת המיקרומניפולציה ICSI והפתרון לחסרון זה

החיסרון של הפריה בשיטת המיקרו מניפולציה IVF ICSI הוא שפעולה זו מונעת מתא הזרע לעבור סלקציה טבעית כלשהי ומי שלמעשה קובע מי יהיה התא שיפרה את הביצית, הוא האמבריולוג שמבצע את התהליך. במקרה זה ייתכן כי התא שהוזרק לביצית לא יהיה תקין ולא יביא ליצירת עובר בר- קיימא. במצב כזה, בני הזוג יחוו כישלונות חוזרים בהפריה חוץ גופית.

בכדי להתגבר על חיסרון זה, פיתחנו במעבדתנו את שיטת ברטוב שבה אנחנו מבצעים מיון מוקדם של תאי הזרע בהגדלה גדולה (במיקרוסקופ המגדיל מעל 6000 פעם) ובוחרים את תאי הזרע בעלי המורפולוגיה – המבנה התקין ביותר וזאת בכדי שנוכל להשיג הריון בר- קיימא אפילו בשיטת המיקרומנפולציה.

שיטת ברטוב, הנקראת בשפה המדעית IMSI, דורשת ידע רב כדי לבחור את התא הזרע המתאים, כך שיהיה דומה ככל האפשר לתא הזרע שנבחר ע”י הסלקציה הטבעית שמתחוללת בגוף האישה במעבר לרחם, במעבר בחצוצרה וע”י מעטפת הביצית.

WordPress Video Lightbox

לייעוץ, וקבלת עזרה. השאירו פרטים

או חייגו 073-3744845